Huffda: Bladet Motor – nytt design og innhold

Jeg er såpass bil- og motorinteressert at jeg liker å lese om emnet. To magasiner dumper ned i postkassen min. NAFs medlemsblad Motor og AMS (Auto Motor & Sport). Etter kort å ha vært innom Autofil (gikk lei fjaset etter noen få nummer) koser jeg meg nå med AMS.

Motor derimot har de siste par årene ikke vært et blad jeg leser. Jeg blar gjennom det for å sjekke om der er noe viktig jeg trenger å få med meg. Og, leser en og annen test. Utover det er Motor uinteressant. Det makter ikke å reise ett eneste hår på kroppen min. Mer gammelmodig printpresentasjon skal du lete lenge etter.

Da «nye» Motor plutselig lå i postkassen her for noe tid siden kjente jeg at jeg gledet meg. Spennende. Det kriblet etter å se hva bladet som sendes ut til 500,000 medlemmer (jeg gjentar en halv million medlemmer) hadde fått til. Edit: Motor har ifølge NAF nesten én million lesere, og gis ut åtte ganger i året.

Bladet har gjennomgått en kraftig modernisering og forbedring. Medlemsmassen har endret seg betydelig de seinere åra. Mange yngre er kommet til, og ikke minst har andelen kvinnelige medlemmer økt

Sitatet er fra lederen til Motor-redaktør Svein Ola Hope i det nye og moderniserte bladet. Det sier han for å understreke at «nye» Motor skal snakke til både yngre medlemmer og kvinner i presentasjonsform, og i innhold.

Sorry, Hope. Dette er mageplask! Hvorfor kunne dere ikke skape noe nytt? Nye fonter, nye farger og et par nye programposter er ikke nyskapning. Egne kvinnersider? Hva f… er det for noe. Betyr det at resten av bladet er for menn? Poenget måtte da vel være at dere generelt ble et blad som er mer interessant for kvinner?

I mine øyne er Motor nøyaktig samme blekke som før. Traust, kjedelig og livløs. Man har knapt løftet en finger for å ta i bruk moderne design. I stedet ligger man fortsatt fastklemt i 80/90-tallets «folkelige» designspråk. At jeg derfor finner annonser for:

  • kopper og kar
  • bestikk
  • VitaePro
  • Telt og hagemøbler
  • hyttami.no
  • Europris
  • Kjøttkvern
  • Pølsestapper
  • Skjæremaskin
  • Vacumpakker
  • Complete –> godt for prostata ifølge annonsøren

… overrasker meg derfor ikke. Det er selvsagt flott å ha annonsører. Men, om dere noen gang er i tvil om produktet deres treffer de motorinteresserte, så please – se hvem som annonserer hos dere.

Henvendelsen til den yngre medlemsmassen? Ikke for å være kjip, men – jeg finner den ikke. Den må dere ha glemt. Trolig finner dere den i den samme glemmeboken som:

  • ikke-eksisterende motor.no
  • ikke-eksisterende utvikling av journalistikken
  • ikke-eksisterende utvikling av bildebruk/kvalitet

PS… selv om jeg har en viss interesse for det, så er jeg ikke designer. Dermed kan dere altså gi blanke i denne tilbakemeldingen.

Jeg leser uansett AMS. Ja, også en og annet nett-tjeneste da. Sistnevnte tror jeg de resterende 499,999 medlemmene gjør også.

Edit: NAFs pressemelding av 8. september 2009 Nye tider krever nytt uttrykk: Motor i ny drakt

Legg igjen en kommentar