El-feil på Canon 40D og servicetull

Medio 2008 kjøpte jeg meg et Canon 40D som frem til for én måneden siden har funket bra for min del. For cirka én måned siden dukket det imidlertid opp det som jeg oppfatter er en el-feil (kamera gir feilmelding «error 99»).

Feilen oppstår når jeg bytter objektiv. Det spiller ingen rolle om strøm er skrudd av når jeg bytter objektiv. Idet objektiv er byttet og jeg skyter nytt bilde vises «error 99» i kameraets skjerm. For å kunne fortsette ta bilder må kameraets strømbryter skrues av og på. Om jeg så ikke bytter objektiv så funker ting slik de skal.

  • Har du opplevd lignende feil på Canon 40D?
  • Google returnerer 26,700 treff på søkestrengen: canon 40d error 99

Jeg tok mitt kamera tilbake til butikken der jeg kjøpte det. Japan Photo på Øvre Ole Bulls plass 7 i Bergen. Der har jeg fått helt super service. Mens mitt Canon 40D ble tatt inn og sendt til deres servicepartner (i Oslo selvfølgelig) fikk jeg utlevert et Canon 40D som midlertidig erstatningskamera. Skryt til Japan Photo!

Cirka tre uker skulle det ta å få kamera fikset. Og, man holdt ord. Tidligere i uken fikk jeg beskjed (SMS-melding) fra serviceleverandøren om at kamera nå var fikset, og at det var sendt til Bergen. To dager senere ringte Japan Photo og sa at mitt kamera lå klar til avhenting. Supert!

I øsende regnvær la jeg turen til byen i dag. Fikk kamera overlevert med følgelapp som sa at alt egentlig var i orden (her tenkte jeg allerede «f… også, de har ikke sjekket skikkelig») og at det eneste de hadde trengt å gjøre var rengjøre kontaktene. Dernest gjorde jeg følgende:

  • tok et skritt til siden og testet de to objektivene jeg hadde med i et forsøk på å gjenskape feilen.
  • Intet skjedde. Alt funket!
  • Hurra?
  • Nei. Jeg benyttet anledningen å sjekket ut et Sigma 50-500 mm som jeg sikler litt på
  • «Gå bare bort i døren der å test du»
  • Klikk – Error 99
  • «F…..»
  • Av med strøm, byttet objektiv. Klikk! Error 99!
  • «F……………………………..»
  • Karen i butikken himlet med øynene og var like oppgitt som meg, og sa nøyaktig det samme som jeg tenkte
  • «Dette kameraet har de rett og slett ikke sjekket godt nok»

Hvilket leder meg til følgende film-sitat fra (den ikke akkurat Oscar-vinnende) Steven Seagal: «Assumption is the mother of all fuck ups!»

So, there you go. Tre nye uker. Cirka. Og i mellomtiden krysser jeg fingrene for at man denne gangen gjør den jobben som skulle vært gjort første gangen.

Til Japan Photo, tusen takk for at dere er så profesjonelle at jeg igjen kunne forlate butikken deres med et midlertidig erstatningskamera.

2 thoughts on “El-feil på Canon 40D og servicetull

  1. Min erfaring med EOS kameraer er at error 99 som oftest kommer når en skifter til en linse som ikke er kompatibel. Sigma`en burde dog være det…

  2. Hei John. Jeg har etterhvert forstått at «error 99»-feilmeldingen er en standard-feilmelding som kan bety alt mellom himmel og jord.
    Etter at jeg skrev innlegget mitt har kameraet for øvrig vært inne enda en gang uten at de klarer å finne noe. Til reperasjon for tredje gang altså. Denne gangen røk hele julen og nyttår uten kameraet mitt. Utrolig kjedelig. Fikk igjen kameraet i forrige uke. Kontakter, «hovedkort» og diverse elektronikk er byttet uten at reperatøren egentlig har funnet noe feil.
    Venter nå i spenning på om det kommer flere feilmeldinger. Skjer det, sendes det inn for fjerde gang, og da skal nytt kamera utleveres. Helt ærlig så håper jeg det skjer, fordi all tillitt til kameraet er borte. Det frister ikke å ta det med på langturer for å si det slik, og må da uansett legge et opplegg for å ha med backup.

Legg igjen en kommentar

