Teknologien og sosiale medier revolusjonerer lese- og skriveferdighetene?

Professor Andrea A. Lunsford ved Stanford University har i en studie av studentenes skriveferdigheter gjort  interessante funn som nok er oppsiktsvekkende for noen og enhver.

Påstander som:

  • Ungdom i dag kan ikke skrive
  • Ei heller lese
  • De evner ikke å uttrykke seg skriftlig
  • SMS-knottingen ødelegger språket

…høres da vitterlig ut som kjente argumenter rundt et middagsbord for voksne, gjør det ikke?

Andrea Lunsford snur fullstendig opp ned på den oppfatningen. Hun mener vi kan befinne oss midt i en revolusjon vedrørende unge menneskers lese- og skriveferdigheter.

«I think we’re in the midst of a litteracy revolution the likes of which we haven’t seen since Greek civilization»

Hennes studie og funn omtales blant annet i artikkelen The New Literacy av Clive Thompson som ble publisert i september-utgaven av Wired. Lunsford har i perioden 2001-2006 sanket 14,672 skriftlige bidrag fra Stanford-studenter. Bidragene er sanket både fra skoleoppgaver, skolestiler, epost, blogger og chat-sesjoner.

Noen av Lunsfords konklusjoner:

  • teknologi dreper ikke ungdommens skriveferdigheter, og fungerer heller som bensin på bålet og driver utviklingen i dristige og nye retninger
  • unge mennesker i dag skriver betydelig mer enn tidligere generasjoner, og 38 % prosent av all skrivingen skjer utenfor klasserommet (bl.a. i sosiale medier)
  • unge mennesker er oppsiktsvekkende kyndig i å spisse sine budskap for å treffe de rette mottakerne, og på forskjellige arenaer
  • man skriver i dag oftere til et publikum (eller offentligheten) hvilket gjør at unge mennesker har en bedre følelse av hva en «god penn» er for noe
  • studentene fant det mindre motiverende å skrive skoleoppgaver som de visste det kun var læreren som skulle lese

Yngre mennesker, kan det virke som, har i større grad enn oss gamlinger knekt koden: «hvorfor skriver du – og hvem skriver du til?»

«The New Literacy» anbefales på det varmeste. Få også med deg kommentarene fra leserne.

Advertisements

2 thoughts on “Teknologien og sosiale medier revolusjonerer lese- og skriveferdighetene?

  1. Med tanke på språket som levende og dynamisk, tror jeg absolutt vi befinner oss i en utpreget spennende og revolusjonerende tid. Interessant lesing.

  2. Ja, dette er meget interessante, Elisabeth. Skulle gjerne sett resultater for lignende type undersøkelse gjennomført på norske studenter og/eller skoleelever..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s