Med Tide i kurs om vertsrollen

Tide bringer folk fra A til Å, og her om dagen la jeg veien fra Bergen til Stavanger med Flaggruten. Det ble ingen god tur. Samtidig ga turen meg en påminnelse, og et lynkjapt grunnkurs i det å være vert. En serviceinnstilt sådann!

Kort fortalt. Hurtigbåten jeg, og to kolleger, reiste med – fikk motortrøbbel. Farten ble redusert til «gangfart»  mens man forsøkte lokalisere og reparere feil. Kort tid senere fikk vi beskjed om at man gikk til nærmeste kai, og at buss ble satt inn for videre transport til Stavanger. Vi skjønte raskt at vi kunne blåse en lang vei i å nå frem til møtestart.

Alle kan være uheldige. Også Tide. Men, hva gjør du som vert (i dette tilfelle Tide) når uhellet er ute?

OK. Dette er ingen big deal, men da jeg skjønte at «dette kom til å ta tid» og at vi nå gikk til kai, så tenkte jeg at jeg i alle fall skulle kjøpe med meg en kopp kaffe i hånden.

Nei. Det gikk ikke. Rullegardinen var bokstavelig talt gått ned i kiosken om bord. Jeg så meg rundt, og der – ja der borte, blant passasjerene satt jaggu meg kiosk-damen. Jeg ruslet bort, og spurte vennlig om hun kanskje hadde litt kaffe stående til tross for at rullegardinen var gått ned.

– Nei. Vi er tom for kaffe, svarte hun vennlig.

– OK, sa jeg og snudde meg for å gå.

– Jeg helte den ut, fortsatte hun.

Jeg gikk tilbake til plassen min. Min kvinnelige kollega begravde ansiktet i hendene i ergelse over «typisk norsk kundeservice-innstilling» da jeg fortalte hvordan kaffe-jakten hadde endt.

TIPS TIL TIDE VED MOTORTRØBBEL

  1. Ikke hell kaffen ut i vasken, hell den over på en termokanne (vanlig kanne duger sikkert også)
  2. Overrask oss. Vær en hyggelig, smart og god vert.
  3. Ta med deg kaffekannen og noen pappkopper i hånden. Gå ut til passasjerne. Del ut kaffen (du uansett hadde tenkt å helle ut, og som jo er tapt i og med at båten tas ut av trafikk) gratis. Tenk så glade vi blir!

 

Etter turen har jeg blitt sittende igjen med noen spørsmål. Jeg frykter svarene.

Pølsene? Vaflene? Hvor endte de? På havets bunn?

Legg igjen en kommentar

